torsdag 25 april 2013

Lägenhetsodling

Jag antar att det är fler än jag som är i odlarsvängen nu när det är vår och allt, nu är det hög tid att förså inomhus om du inte gjort det än! Jag har sett lite här och var en krukmakare som man kan tillverka försåddskrukor av tidningspapper med, superduper tänkte jag en stund, sen såg jag att den kostade 150 kr och ville inte ha någon längre. Då hittade jag hur man gör på internet utan en krukmakare, man använder bara en gammel burk, förslagsvis en smal konservburk.


Ta en bit tidningspapper, lika lång som en dagstidningssida är hög, klipp remsan så pass bred som du vill att krukan ska bli hög plus fyra-fem cm för att vika in i botten. Rulla remsan runt burken, hålet på burken blir botten på krukan. Vik in botten och tryck till mot bordet. Ta ut burken och fyll krukan med jord.


Sätt ett frö i varje kruka, eller se till att gallra bort alla utom en planta sedan. De växer bättre om de får tillräckligt med plats. Jag har planterat blomkål i mina som jag tänkte sätta över i kruka sen och förvara på mina föräldrars altan. Bra att ha dem i närheten, men vad jag längtar efter en balkong eller trädgård i närheten! Jag funderar på att sätta potatis i hink och ha på innegården, det kan väl ingen bli arg på?


Ställ krukorna i en låda och vattna, här får min groddlåda assistera för ett tag. När det är dags att plantera ut växten på friland eller i större kruka så sätter man i hela tidningskrukan, rötterna tar sig lätt igenom och tidningen förmultnar på ett par månader.

Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar