söndag 28 april 2013

Vad gör dina pengar medan du inte använder dem?

En sak som jag blir jättearg på är när stora företag, med hemmahamn i till exempel Sverige, USA eller Kina "köper" jordbruksmark i utvecklingsländer för att sedan exportera varorna till till exempel Europa. Dels så blir det konstigt när ett land som odlar och exporterar mat till västvärlden har matkris. Det är också konstigt att producera biobränsle på värdefull jordbruksmark för att västerlänningarna ska kunna köra bil, medan stora delar av producentlandets befolkning lever på marginalen. Och det absolut konstigaste är när människor bott och brukat jorden jättelänge måste flytta på sig, utan eller för en alltför liten ersättning, för att ett utrikiskt företag har köpt marken av en korrupt statsledning.

Och jag blir himlahimla arg när svenska pengar är med och finansierar sådana här projekt utan att pengarnas ägare vet om det. Var sparar du dina pengar till husköp eller till pensionen?

Jag vill inte vara med, så jag sparar till mitt framtida hus i JAK medlemsbank. Då är det andra personer i banken som kan låna mina pengar medan jag inte behöver dem, och sedan så kan jag låna pengar av andra medlemmar när jag behöver. Lånandet och sparandet är räntefritt, så det är ingen bankdirektör med ett fickur i guld som tjänar pengar på att vi lånar av varandra. För att få låna pengar i JAK så måste man också spara pengar i banken, därför är det smart att börja nu. Dessutom planerar jag att betala av mitt framtida lån på mitt framtida hus lagom tills jag går i pension, i och med JAKs sparsystem kommer jag då också ha sparat lika mycket pengar som mitt lån, och behöver inte utöver detta spara till en pension i fonder där jag inte vet vad som händer med mina pengar.

Om du vill veta mer så anordnar JAK ungkurser för kids mellan 18 och 30 i sommar, och för de vuxna barnen så finns det grundkurser på olika platser året runt. Jag ska på kurs i Åre i slutet av juni, häng med!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar