lördag 4 maj 2013

Årets alla smaker, i min frys!

Gjorde slut på höstens sista äpplen igår genom att baka äppelpaj. Om man (mamma och pappa och svärfar) får mycket äpplen på hösten så kan man skiva i lagom stora äppelpajbitar och frysa in för att avnjuta hela året. Det bästa med detta är förstås att man inte behöver köpa äpplen som kommer från långt bort i stan. Jag längtar lite till i höst, eller i alla fall till slutet av sommaren då man kan samla in käk inför hela året. Mest av allt hoppas jag på ett bra blåbärsår, de man köper frysta i butik smakar inte så mycket tycker jag. Och så en smoothie på det, garanterat hepatitfri!

Äppelpaj
3 äpplen
100 g smör/margarin
1 dl vetemjöl
1 dl havregryn
2-3 msk socker
Kanel

Skiva äpplena, jag brukar ha kvar skalet eftersom jag inte ser någon mening med att ta bort det, och lägg i en ugnsfast form, pudra över kanel. Blanda kallt smör, vetemjöl, havregryn och socker till en smuldeg och strö över äpplena. Grädda mitt i ugnen 30 min i 175 grader. Låt svalna lite och servera sedan med någon sorts vaniljvisp.

Dessutom ska jag passa på att rekommendera vaniljvisp gjord på havre, den smakar ganska mycket havre, men till pajen så märks det ju inte! Perfekt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar