onsdag 29 maj 2013

Studentmat del 2.



Jag och min pojkvän har bestämt oss för att vi inte vill lägga halva hushållskassan på mat varje månad (vi vill hellre typ köpa en kanot kanske). Så vi lagar miljösmart mat som inte kostar skjortan. Bra va?

Receptet hittade jag i en gammal, gammal vegetarisk husmanskostbok som jag köpt på second hand. Jag fick göra om det lite då jag ville ha mer protein i och mer komplexa kolhydrater.

Studentsoppa med smak av husman.
- En stor sötpotatis
- 6 små vanliga potatisar
- 3 msk olivolja
- 1 liter grönsaksbuljong (för att slippa palmoljan, satsa på buljong i pulverform, lantbuljong)
- 2 dl röda linser
- Spiskummin
- Salt
- Peppar
(häll sedan på mer vatten om det behövs)

Gör såhär: Skala potatis och stek tillsammans med lök i olivolja några minuter. Häll på buljonger, låt koka upp. Ha i linserna och krydda med spiskummin, salt och peppar. Låt koka tills linserna är klara och potatisarna är mjuka. Mixa allt (jag använde mixerstav). Sedan äter du upp! Ekonomiskt och busenkelt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar