tisdag 14 maj 2013

Tisdagstips: svarta bönor

En ny favorit efter oräkneliga mängder kidneybönor och kikärtor är svarta bönor. Enligt Saltå Kvarn så passar dem bra till allt ("Svarta bönor är goda till grytor och soppor. De passar bra till biffar och patéer och är utmärkta i sallader.") och så är dem rika på protein, kostfiber och mineraler. De har en lite nötaktig smak vilket jag tycker är gott i sallad. Det man ska tänka på då är att inte koka över dem då de blir mosiga och tappar mycket smak.


Det jag använder svarta bönor till mest är en sorts gryta som jag har istället för köttfärs i tacos (receptet kommer här) men jag har också ätit dem i till exempel somrig potatissallad med sparris, tomater, ruccula, pinjenötter och halloumi.


Veggitacogegga (4p):
1 dl gröna linser (okokta)
1 gul lök
5 vitlöksklyftor
1 stor morot
1 chili
paprikapulver
1 dl vatten
1 msk sweet chilisås
2 tsk spiskummin (det är det som smakar tacos ni vet)
svartpeppar
½ tsk socker eller honung
salt
1-2 dl kokta svarta bönor

Koka linserna nästan klara.
Hacka lök, vitlök, chili och riv moroten, fräs och krydda med allt utom salt mot slutet. Häll på vatten och linserna och låt puttra i ungefär fem minuter. Smaka av med salt och lägg i de svarta bönorna, de ska bara bli varma.

Servera som vanliga tacos eller gör enchiladas: lägg lite av bönröran och ev majskorn på ett stort tortillabröd, rulla ihop och lägg på en plåt. Fyll på flera brödrullar bredvid varandra och strö över ost, in i ugnen, 200 grader 5-10 minuter eller tills osten ser god ut. Servera med sallad och tacosås. En sorts latmanstacos.

4 kommentarer:

  1. Vilken härlig blogg ni har!
    Jag älskar att ni, liksom mig, vill rädda världen!!
    Ni får mycket gärna länka till Baljväxtakademin :)
    www.baljvaxtakademin.se
    Allt gott!
    / Camilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh man tackar så mycket! Baljväxtakademin! Vilken grej! Ha det fantastiskt! / Lina

      Radera
  2. Svarta bönor är en av mina favoriter mums.)

    SvaraRadera