söndag 28 juli 2013

Vinbär

Jag blir lite tokig såhär när det finns så himla mycket gott att plocka i naturen, jag vill ta hand om allt! I veckan har jag tagit mig an röda vinbär, en liter för att läggas in lite senare när mina chilifrukter har mognat, och så ett gäng att baka kaka med. Inte för att jag har någon egen vinbärsbuske, men ett kulturföreningshus som ligger bredvid mig har en enorm! Eftersom det inte verkar vara någon där att ta hand om vinbären nu på sommaren så kunde jag väl offra mig att plocka några då...


I tider när man träffar släkt och vänner är det bra att ha några olika sorters kakor att variera fikat med. Den här pajen passar bra för oväntat besök då den inte tar mer än en halvtimme att göra, och den innehåller inga konstigheter, bara sånt som man brukar ha hemma. Om man har en vinbärsbuske då vill säga.Enligt receptkällan så ska det vara margarin för att kakan ska bli fluffigare, inte smör.

Röda vinbärspaj
Vispa 2 ägg och 2 dl socker pösigt, blanda sedan i 1 dl vetemjöl. Häll smeten i en pajform och lägg sedan på 3 dl röda vinbär. Strö på kanel, hyvla över lite margarin och till sist ungefär en matsked socker. Grädda i 20 minuter i 200 grader. Servera med vaniljsås.

Jag ska också bjuda på ett frysintips! Om man vill plocka bär men använda senare går det förstås bra att frysa in så länge, lägg dem då rensade i en plastpåse, platta ut, töm på luft och stäng igen. Då går det lätt att bryta loss så stor bit man vill ha, och så går det snabbare att tina. Detta gäller såklart allt man vill frysa in: rabarber, kokta bönor, matrester, köttfärs och bananen som man inte hinner äta upp innan den blir allt för brun.

Ha det gott i sommarvärmen!

1 kommentar:

  1. Fin vinbärsbild! :) Önskar att jag hade något o plocka.. Svampplockning snart?

    SvaraRadera