söndag 27 januari 2013

En het chili

Idag är den stora fixardagen!

Städ och tvätt, sorteringen ska ut och när man ändå håller på kan man ju börja lite på odlingssäsongen. Min odlingsfavorit är, förutom sockerärtor, chili. Det är lätt och man får typ alltid frukt. Jag tänkte att det var lika bra att sätta dem nu så har dom tid på sig att gro. Det tar ju ett tag, ungefär ett halvår innan frukten är klar att äta. Så här kan man göra:

Plocka ut kärnorna ur en chili, ungefär 10 st. Kom ihåg att tvätta händerna riktigt noga efter att du pillat i en chili, och undvik att klia i ögonen och andra slemhinnor efteråt...

Sprid ut kärnorna på jorden i en liten burk och tryck ner dem en cm eller två. Jag tycker att  detta är riktigt tjusiga burkar, vilket alltid är en plus när dom ska stå framme. Man kan också ta metallburkar eller tja.. vad som helst.

Vattna så att all jord blir blöt och täck över med plast, gör ett par hål med till exempel en kökskniv. Ställ i fönstret så att dem får ljus.

När skotten börjar komma upp får man ta av plasten eller göra en liten bulle så att växten får plats. När de blir ännu större får man plantera om dem, kanske inte alla utan de största. Hur stora de kan bo tillsammans beror ju på hur tätt man har odlat dem, men det märks när de inte växer mer.

Närmare odlat än så här blir det ju knappast inte!

Jag har också lagt en massa ärtor i blöt idag. En bunt gula ärtor för att laga ärtsoppa på, och så några stycken som jag tänkte odla ärtskott av, och dessutom en kopp kikärtor att grodda.

En riktig pysslardag! Nu ska jag ta hand om alla mina kläder som inte riktigt ligger i garderoben...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar