tisdag 22 januari 2013

Recept, vardagstanke och ugnsmat

Alltså jag tänker nog fortsätta tipsa om vardagsmat, för det verkar vara det svåraste för ickevegetarianer: att laga vegetarisk mat som går lika snabbt som köttfärssås. Och det ända jag vill är ju att inspirera folk att äta lite mer miljövänligt. Om någon ändå vill ha vegetarisk mat som går lika fort som färdiga köttbullar och makaroner kan jag bara färdig falafel. Det är ju i och för sig inte så himla äckligt det...

En rolig sak med att följa recept är att man lär sig att testa nya smaker. När jag lagar hittepåmat så smakar det ju alltid samma, kokosmjölk och currypasta eller ingefära och chili eller spiskummin. Egentligen kanske inte just ICA:s billiga veckanfolder med typisk barnfamiljsmat ger en de mest sensationella smakupplevelserna sådär en tisdagskväll men man får i alla fall testa på någon ny grönsak eller nya kombinationer. Dessutom är det ofta snabblagad mat vilket är bra på vardagar. Sen så behöver man ju inte heller köpa varorna från just ICA Basics sortiment som foldern föreslår, satsa på ekologiskt som vanligt.

Idag har jag lagat lasagne i alla fall.


Det ända jag bytte ut var lätt crème fraiche mot hälften så mycket vanlig, det fanns inte ekologisk och lätt på samma gång. Sen spädde jag ut den med lika mycket vatten. Och så vill jag inte rekommendera ICA Basics mozzarella, den var svår att smälta och blev väldigt gummiaktig. Annars var det riktigt gott! Om man har i lite hackade oliver i tomatsåsen så blir den säkert lite mer vuxen i smaken. Och italiensk... En kompis började prata om ärtsoppa idag och jag blev jättesugen på att laga det, och så nämnde hon fyllda zucchinis som jag gjorde för ett tag sedan, bra vardagsmat.

Saker i ugn är ju för övrigt sjukt smidigt att laga! Då kan man diska allt man använt medan maten lagar sig själv. Ugnen slukar en del energi så det är bra att passa på med många saker i ugnen samtidigt eller efter varandra. Nu håller jag till exempel på att förvandla gamla lussekatter till skorpor, mer om det imorgon!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar