tisdag 19 februari 2013

Torrschampo och balsammetoden! Ja!


När man börjar med balsammetoden märker man att håret blir livligare, glansigare och vackrare. Och när man egentligen inte behöver duscha ska man inte behöva duscha och målet med balsammetoden (för min del) är att minska på tvättarna av håret. Vatten är en stor bristvara i många delar av världen och kan man minska sin vatten användning ska man göra det. 

Här till vänster ser ni mitt hemmagjorda torrschampo. Ni kanske trodde det bara var hippies som tvättade sitt hår med saker ur skafferiet. Det är dags att tänka om. 

Balsammetoden blir bara mer och mer populärt, för att det funkar. Alla är olika och man får testa sig fram med vad som är optimalt med just din hårvård. Vill man veta mer går man antingen in på lockig.se eller på facebook-gruppen No Poo där man får en massa tips och trix. 

Mitt schampo är troligen det billigaste torrschampo du kan hitta. Hur man gör? Man mortlar eller kör en skvätt havregryn i matberedaren tills du får fram ett mjöl. När håret är fett (i början tar det ett tag innan talgkörtlarna varvar ner och håret blir fort fett) tar man lite i hårbotten och masserar in. Havret drar åt sig fettet och sen är det bara att kamma ur havregrynen. Jag har superlångt hår och det funkar jättebra!

Lycka till med ditt hår! 




3 kommentarer:

  1. Coolt!
    Jag pajade ju mitt hår med schampo för ett tag sedan, då var det torrt och fluffigt och elektriskt i en vecka, sen blev det fett i en vecka men nu är det bra igen!
    Tricket: tvätt med bara vatten och en omgång honung. Huuur bra som helst!

    SvaraRadera
  2. Ska testa torrschampo tipset!!! Låter smidigt. Har använt äggula istället för schampo och det gör under för mitt torra hår.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, smidigt är bra! Varför ska man göra det så krångligt, när det är så enkelt? :) Kul att ägg funkar för dig! Finns inget bättre än när man äntligen kommer på vad som funkar.

      Radera