lördag 2 februari 2013

Zucchiniplättar med fetaost

Problemet med att laga typ kikärtsbiffar och sånt är att det är så krångligt. Eller jag har inte testat så noga men det känns svårt. Men det här! Det är inte svårt. Zucchiniplättarna är mer som typ pannkakssmet med götta i.

Så här gör man:
Hacka 2-3 salladslökar fint och lägg i en bunke tillsammans med 2 dl dinkelmjöl, 1 tsk bakpulver, 2 msk hackad mynta, 1 tsk paprikapulver, ½ tsk salt och 2 krm svartpeppar. Smula över ett paket fetaost och blanda ihop. Släng i 1 l riven zucchini (en normalstor zucchini blir ca 0,7 l) och två ägg och blanda ihop. Stek plättarna (en stor matsked/plätt) i smör eller kokosolja tills de har fått fin färg, några minuter på varje sida.

Lätt va? Kokboken tipsar också om att man kan byta ut zucchinin mot majskorn, de blir nog lite sötare då kan jag tänka mig. Mitt eget stektips är att ha mycket plats i stekpannan, jag stekte i en stor panna men inte fler än tre i taget för att det ska gå lätt att vända.

Kokboken ja, det är nog dags att tipsa om den nu för den är grym!
Vegetariska kokboken från Ica bokförlag är det som ger mig vardagsmatsrecepten. På länken kan ni förutom att beställa boken "provläsa". Där finns det en bild på plättarna jag gjorde.

Kanske ett bra presenttips inför vårens alla studenter och kalas?

1 kommentar: