lördag 15 december 2012

Äta veganskt och efter säsong.

Godmorgon!

Äntligen helg! Ellen är i Oslo och pluggar, jag är kvar i Göteborg och ska alldeles strax sätta tänderna i en god frukost. När man som jag försöker äta veganskt så ofta som det går och allra helst raw food undrar folk vad tusan jag äter. Istället för att fokusera på vad jag inte kan äta, fokuserar jag på vad jag kan äta och vips så ser man möjligheterna och all smaskig rättvis mat. 

Maja Söderberg har i tidskriften Effekt visat de veganska matpyramiderna och därmed blir det inte speciellt svårt att veta vad man ska ha som huvudintag i sin kost. Pyramiden nedanför visar vintersäsongen och den kan med fördel kombineras med året-runt-pyramiden. 

Till frukost blir det en smoothie på frysta bär och äpple och en kopp örtte. Trevlig helg!

/Lina

Ps. Pyramiderna menar att man ska utgå ifrån ekologiska och närodlade varor i den mån det går.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar