söndag 30 december 2012

Projekt: tömma frysen del 4

Alltså snart är maten slut, hur bra som helst!
Idag har jag gjort något som jag tror är en klassiker hos många men som jag har upptäckt det senaste året ungefär. Nämligen spenatsoppa. Jättebra som snabb lunch eller kvällsmat när man inte orkar laga mat hur länge som helst.

Fräs lök i en kastrull, lagom mycket till spenaten. Vi hade bara rödlök hemma och det gick utmärkt. Lägg i  fryst spenat och en buljongtärning och låt tina. Till våra två portioner passade det bra att ha i ungefär en dl grädde och tre dl vatten. Koka till sig lite och släng i två hackade vitlöksklyftor och lite vitpeppar. Salt behövs inte i och med buljongen. Ät med kokt ägg och en smörgås till, jag tog mina två sista kikärtsbullar ur frysen, ännu lite mera plats.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar