onsdag 26 december 2012

Raw lasange - min favorit!


Min favoriträtt är den här underbara lasangen som även seglade upp på pojkvännens topplista senast jag gjorde den. Jag skulle nog utan problem kunna leva på den här resten av mitt liv. Så det så.

Detta behöver du (1 stor portion (Oskar) och 2 små (Lina)):
5 champinjoner
1 msk olivolja
1/2 msk tamari
2 zucchini (skalade, använd skalet på en pizza eller något senare så frys in)
 1 ask bladspenat
1 1/2 dl marianarasås 
2 avokado

Marianarasås (bara mixa samman allt, eller hacka allt i små bitar och rör om):
 2 tomater 
 5-6 soltorkade tomater 
 1 paprika 
 2 tsk olivolja
 1 tsk torkad basilika  
 1 tsk torkad oregano 
 salt 
 3 vitlöksklyftor 

Gör såhär:
Blanda ihop tamarin och olivoljan och marinera svampen i den i ungefär en kvart. Skiva zucchinin tunt till "lasangeplattor", använd en osthyvel. Täck botten på en form med marianarasås och 1/3 av zucchinin ovanpå. Lägg på lite sås igen och hälften av svampen. Lägg på 1/3 av zucchinin, halva avokadon och halva spenaten. Ta sedan resten av zucchinin, resten av såsen, resten av spenaten, avokadon och avsluta med resten av svampen. 

Ät upp och njut! 

/Lina

Ps. Receptet är nästan exakt samma som Raw Lasange från Erica Palmcrantz bok Raw Food på svenska (skitbra bok!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar