fredag 14 december 2012

Projekt: tömma frysen

Snart ska jag flytta och för att underlätta lite grann i alla fall så tänkte jag inte ha så mycket frysmat att flytta. Därför börjar jag nu projekt tömma frysen. För jag ska ju inte slänga något!
Först ut: quornfilér under pestotäcke med couscous
Detta är en vegetarisk och lite mer vuxen variant av min favoritbambamat på gymnasiet: kassler under chilitäcke.
Gör så här:
Sätt ugnen på ungefär 200 grader. Lägg två filéer i en ganska liten ugnsfast form. Fyll på med fryst broccoli och tre stackars restchampinjoner. Salta, peppra och pressa över vitlök efter smak, jag tog tre klyftor, klicka över lite pesto. Vispa ett halvt litet paket vispgrädde och bred över. Sätt in i ugnen i drygt en kvart. Koka couscous, ta fram matlåda och hacka sallad under tiden. Tada!

Såklart kan man byta ut typ alla ingredienser, tex något soja- eller havrebaserat istället för grädde, och alla grönsaker mot vilka andra grönsaker som helst. Men kom ihåg att nu på vintern är det ofta bättre att köpa frysta grönsaker istället för färska. Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar