tisdag 18 december 2012

Tisdagstips: Välj endast ekologiskt kött

Jag har sett ganska många olika siffror så jag tänker inte specificera mer än att en kost som innehåller kött kräver mer energi, vatten och odlingsyta än en vegetarisk. Det är därför jag inte äter kött, för att maten skulle räcka till fler personer om vi drog ner på köttet helt enkelt. Sen finns det en hel bunt med fler anledningar till att inte äta djur, t ex etik, dålig djurhållning, och att man på en del platser skövlar stora skogsarealer för att hålla djur och odla foder där istället.

Så vad ska du göra i affären då?
1. Köp inte kött. Det finns så himla många andra goda maträtter och proteinkällor, jag fattar inte varför det har blivit en sådan kötthets! Jag och Lina försöker inspirera dig till att lämna köttet ett par dagar i veckan med en massa goda, vegetariska och veganska recept.
2. Om du nu måste, till och med jag har fått cravings efter falukorv en gång, köp KRAV-märkt kött då. Och använd inte så himla mycket, dryga ut köttfärssåsen med bönor, linser och morötter. Till slut så kommer man inte ihåg varför man ens har i kött. Och ja, det KRAV-märkta köttet är mycket dyrare, precis som allt kött borde vara. Har du inte råd att köpa märkt kött har du inte råd att äta kött. När du köper ekologiskt kött vet du att det mesta av fodret odlas på den egna gården och att de har en bättre djurhållning än konventionellt kött.
3. Inälvsmat. Det är låg efterfrågan på dessa styckdelar, alltså en restprodukt. Att äta hela djuret och inte bara de "finaste" delarna är viktigt i en värld där vi inte kommer att ha råd att kasta bort stora mängder livsmedel.

Men ändå, man kan låta bli att äta kött. Alltså det går verkligen! Jag har ställt om själv, så jag vet att det går.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar