måndag 11 mars 2013

Frukostinspiration!

Bon jour! Jag är i Frankrike den här veckan och käkar baguetter och kollar på konst. Det bästa som finns alltså. Därför har jag tidsinställt ett inlägg eller två och här kommer det första.

Gäsp! Frukost är mitt viktigaste mål mat på hela dagen. Jag tar mig god tid att äta den, alltid minst 20 minuter och under tiden kollar jag instagram eller läser nyheter. En stunds lugn.

Ibland vet man inte vad man ska käka eller så har man knappt något i skafferiet. Ändå måste man få i sig något. Den här morgonen var en sådan. En sista avokado och ett skrumpet litet äpple. Avokadon fick en dos linfrön (bra om man har en trög mage, max 1 matsked per dag) och äpplena blev fyllda med Kung Markattas jordnötssmör utan salt. Jag behöver knappt säga att det blev supergott. Örtte till det var gudomligt.

Ett annat tips är att starta dagen lite mjukt, det vill säga inte hetsa i sig en kopp kaffe och en macka en sekund efter man vaknat. Istället kan man göra sig iordning först, packa väskan, kolla schemat och allt sånt samtidigt som man dricker ett rumstempererat glas citronvatten. Magen får inte samma chock och det blir en harmonisk start på dagen. Sen äter man frukost under lugna omständigheter. Då känns allt mycket bättre tycker jag.

Skepp o'hoj!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar