torsdag 21 mars 2013

Mina bästa baktips

En sak som är bra med att vara student är att efter en del slit så kommer ibland ledighet! Helt plötsligt har man tre lediga dagar mitt i veckan! Hur gött är inte det?

Då kan man till exempel fylla på frysen. Hembakt är godast och billigast så länge man inte har i för mycket nötter och frön och sånt. Vilket också är praktiskt när man är student.

Jag har bakat filmjölkslimpa med bikarbonat och bakpulver. hittade inget toppenrecept men det blev gott ändå. Detta är nog det enklaste brödet man kan göra. Man blandar alla torra ingredienser och häller sedan i ett paket filmjölk och sirap, ner i två brödformar och så får det stå i ugnen i en och en halv timme. Här är ett billigt och ett inte så billigt recept kan man säga.

Ja, jag tröttnade på att inte ha en pensel till äggandet
Jag har bakat Underbara Claras morotsbröd, det är standard numera. Idag gjorde jag det på sojamjölk för övrigt.

Och så har jag bakat kanelbullar, fick cravings för någon vecka sedan och sparade till ledigheten. Receptet står på mjölpaketet.

Och här kommer tipsen:

När man bakar med jäst kan man inte ha bråttom. Det är perfekt att baka på helgen medan man gör andra saker eftersom degen ska ligga och jäsa och vila.

Jag brukar använda hälften så mycket jäst som det står i receptet, alltså ofta 25 g till ca 6 dl degvätska, och så låter jag degen jäsa dubbelt så länge, alltså 1-2 timmar istället för 30 minuter. Enligt kokboken så kommer brödets riktiga aromer fram, istället för att bara smaka jäst. Därför passar det jättebra att baka två saker samtidigt, som idag, för att all jäst ska gå åt.

Jag tycker att det är mycket lättare att använda färsk jäst eftersom det är lättare att hålla koll på temperaturen, jag har ingen termometer utan mäter med lillfingret. Då är det lättare att mäta 37 grader än 40, som torrjäst behöver för att komma igång direkt.

Min kompis Louisa hade med sig hemgjord
apelsin och morotsmarmelad när hon var här
sist, så himla lyxigt på nybakt filmjölkslimpa!

Arbeta degen ordentligt! Om man har bakmaskin så ju längre desto bättre! En kockkompis har sagt minst 10 min efter att sista mjölet är i. Jag har ju ingen bakmaskin utan min arm får dega, och då kanske jag inte orkar mer än typ fem minuter. Degen ska kännas smidig och elastisk, man märker stor skillnad på den när man ska stjälpa upp den på bordet, men då är det ju redan för sent...

Mät ordentligt. Om brödet blir skitbra så vill man ju komma ihåg hur man gjorde! Vad man hade i, hur stor degen blev, ugnstemperatur och gräddningstid! Och så är det himla bra att kunna jämföra allt eftersom man blir bättre och bättre på  bakandet.

Lycka till nu!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar