onsdag 6 mars 2013

Rensa ut plasten, kampen fortsätter!

Vilken är snyggast?? En gammal IKEA-skärbräda
eller en snygg designbräda i trä?
 Kampen mot plasten fortsätter. Idag slutade vi ganska tidigt och jag fick därför chansen att göra mig av med ytterligare lite plast. Wiho!

plastsymbolUt med gamla plastdiskborstar, smörknivar i plast och skönast av allt var det att bli av med min gamla IKEA-skärbräda. Den är märkt med en av de absolut värsta plasterna, nämligen nummer 3! PVC-plast är hård och har därför tillsatser som mjukgörande ftalater som i sin tur är hormonstörande och leder till många svårigheter. Det som oroar mig mest är att i och med att skärbrädan har använts har delar av plasten försvunnit, troligtvis ner i min och Oskars magar! Ush.

Det som däremot känns ganska bra är att i och med att jag köpte en diskborste stödjer jag hantverkare med synskador och traditionellt hantverk med nästan enbart naturmaterial! Dessutom ska den hålla superlänge om man tar hand om den på ett bra sätt! Hurra!

Andra snygga grejer som har fått flytta in hos mig
Sen är det ju hur snyggt som helst. Bara bra grejer alltså. Det kan vara svårt att veta var man ska börja när man rensar ur plasten i sitt hem, men bäst är självklart att ta itu med de saker som har kontakt med maten man äter och andra saker man använder dagligen. Exempelvis kan man byta ut sina necessärer mot tygpåsar man syr av gamla kläder (fint och trevligt) och man kan göra fina redskap till köket av vanliga naturmaterial. Mitt nästa projekt kommer nog att bli att slöjda till en soppslev, ska bara hitta en bra träbit först.

Ha det fint och lycka till med kampen mot ett kemikaliefritt samhälle!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar