måndag 25 mars 2013

Kikärtsbiffar

Kikärtsbiffar är ju en vegetarisk klassiker skulle jag vilja påstå, ändå så har jag aldrig lagat det, fram till förra veckan. Man kan säga att jag hade en förutfattad mening om att biffarna skulle vara omöjliga att få att hålla ihop. Det var dom inte, här receptet som jag gjorde på:

Kikärtor, kokta, jag mätte i en sån här smal konservburk, som det nog har varit kokosmjölk i, två sånna med kikärtor.
2 ägg
2 morötter
2/3 paket fetaost (alltså 100 g), man kan ha i mer också om man vill
½ dl färsk koriander
1 msk spiskummin
2 vitlöksklyftor
salt och peppar

Låt ärtorna svalna och rinna av i ett durkslag och mosa dem sedan med händerna, alla måste inte gå sönder med det ska bli ganska geggigt. Man kan säkert använda en gaffel, stomp eller mixer också för den delen.
Riv ner morötterna, mula i fetaosten och släng på kryddorna och blanda runt. Knäck till sist i äggen. Smeten ska vara ganska lös och riktigt kletig.

Klicka ut en sked smet i pannan på ganska hög värme i smör eller olja, platta till lite och forma den till en rund biff. Vänd efter ett par minuter när den fått färg.

Servera med ugnspotatis och ingefärsyoghurt: ca 2 dl turkisk yoghurt och 2-3 cm ingefära, riven.

Stektips: ha gott om plats i stekpannan så att du får plats att vända. Gjutjärn är bäst! Kokosolja är den oljan som tål hög värme bäst, använd i wok till exempel. Om man steker med för låg värme blir biffarna lätt torra innan de har fått färg.

Smaklig måltid!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar